914/6 Murène Porsche     

Bron: Classic Driver

 






1970 Porsche 914/6 Murène van Heuliez




Porsche bussen zijn een zeldzaamheid, aangezien de Duitse fabrikant zijn carrosserieën bijna altijd in eigen huis heeft gebouwd. 
Dat weerhield de Franse carrosserie bouwer Heuliez die het 1970 Murène-concept produceerde echter niet, gebaseerd op een Porsche 914/6.

Tegenwoordig bouwt Brissonneau & Lotz industriële kraanonderdelen maar aan het eind van de jaren zestig opereerde het Franse bedrijf als een carrosserie bouwer in de automobielsector en het kreeg de twee meest succesvolle transportontwerpers van de 20e eeuw op zijn payroll.

Een daarvan was Paul Bracq, die later hoofd van ontwerp werd bij BMW en de vader van het legendarische BMW Turbo-concept uit 1972. De andere was Jacques Cooper, die niet alleen samenwerkte met Bracq om de eerste TGV-turbotrein te maken tijdens hun tijd samen bij B & L , maar schreef ook een nieuwe schaal voor de VW-Porsche 914/6 tijdens zijn samenwerking daar.

Zoals velen zullen weten, was de 914/6 een gezamenlijke samenwerking bedoeld om Volkswagen uit te rusten met een sportwagen, en Porsche met een instapmodel om onder de 911 te schuiven. Hoewel er uiteindelijk duizenden werden verkocht was de 914 niet zonder problemen: de dood van VW-voorzitter Heinrich Nordhoff leidde tot complicaties in de unie van de twee fabrikanten terwijl de styling ervoor zorgde dat de meningen uiteenliepen. 

Jacques Cooper probeerde om dit probleem op te lossen door een alternatieve body te tekenen.

Bij het zien van de schetsen van Cooper begon het management van B & L het project op te starten. Dit deden ze door een donor auto aan te kopen die was uitgerust met de meer wenselijke zescilinder Porsche-motor.
Maar kort na de afronding van zijn werk stopte Coopers project door financiële problemen bij B & L' moederbedrijf Chausson, vandaar dat zijn kijk op de 914 leek te mislukken voordat het werd gestart.

De vastberaden Fransman nam zijn ontwerp mee naar Henry Heuliez wiens bedrijf al naam had gemaakt voor het afbouwen van bedrijfsvoertuigen evenals de occasionele Citroën-auto. Omdat veel van het ontwerp werk was voltooid bleek het voorstel van Cooper aantrekkelijk voor Heuliez.

Het bood een brede bekendheid voor de autogiganten waar het diensten wilde leveren, maar met minimale kosten. Cooper kreeg van zijn werkgevers toestemming om samen te werken met de onderzoeksafdeling van Heuliez om het project te voltooien. 
Het debuteerde op het Salon de Paris in 1970, pronkend tweekleurig beige schilderwerk met de naam 'Murène' - Frans voor een bepaalde soorten aal.

De publieke reactie bleek zeker elektrisch, velen voelden dat de Murène een oplossing bood voor de hoekige vormgeving van de 914, zeker na de gewelfde 356's, 911's en 912's die eraan vooraf waren gegaan. Hoewel de Murène niet verstoken was van rechte lijnen, vertoonde het een breder silhouet, versterkt door een steilere vorm naar de voorruit en oplopende vouwlijn naar de achterkant. Een ander opmerkelijk kenmerk was het achterklep luik, het scharnierde niet alleen aan de bovenkant van de achterruit om toegang te bieden tot de opslag, maar ook net boven de achterlichten zodat het achterover kon kantelen om de 1,991cc zes cylinder motor te onthullen.

Ondanks zijn gedurfde styling, heeft de Murène de steun van Porsche niet kunnen stimuleren. Als gevolg hiervan, nadat Heuliez B & L voor de donorauto hadden betaald en een laatste daad van welwillendheid hadden verleend in de vorm van een nieuw oranje lakwerk aan het bovenste gedeelte werd de auto afgevoerd naar de opslag magazijn. 

Het model bleef daar tot voor kort toen het een volledige revisie kreeg, met dank aan de afdeling Heuliez Historic en, alvorens te worden verkocht op een veiling.

Porsche had de Murène misschien over het hoofd gezien maar het beoogde doel werd bereikt - Heuliez kreeg vervolgens meer grip in de automobielsector en bracht nichemarkten in verband met kleine series voertuigen.
En hoewel het geen beperkte serie productieschakeling veroorzaakte, bood de Murène zeker een boeiend alternatief voor het vertrouwde origineel geproduceerd door de Duitse autofabrikant.

De Murène werd samen met een van de vele andere Heuliez-auto's geveild door Artcurial op de Le Mans Classic van 7 juli 2012.


Bron: Classic Driver
Foto's: Archieven Heuliez painting zorgvuldig gerestaureerd aan de hand van originele foto's.














        
Bron: Classic Driver
Foto's: Archieven Heuliez painting zorgvuldig gerestaureerd aan de hand van originele foto's.

 

 


terug naar de nieuws index




  
   

  

   


Copyright © 2018