914/6R GOERTZ PORSCHE    

Bron: Classic Driver

 






Graaf Goertz vergeten Porsche 914



Waarom heeft Porsche dit eigenaardige 914 Goertz-prototype opgeborgen?

Een reeks ruimteschipachtige concepten debuteerden op het Autosalon van Genève 2018, maar zoals dikwijls het geval is komt de meerderheid nooit in de productie. 
Dit eigenaardige Porsche 914 / 6R-prototype model overkwam hetzelfde lot in 1970 - alhoewel het bijna groen licht kreeg.

Heb je je ooit afgevraagd wat het resultaat zou zijn als iemand een auto zou maken die geïnspireerd was op stukjes van een Jensen GT, een Lotus Europa, een Ferrari '250' Breadvan ', een Smart Roadster Coupé, en misschien een Porsche 914 ?
Tot dat we hoorden over deze merkwaardige Porsche 914 / 6R, bedacht door de Duitse aristocratische Albrecht Graf von Goertz, een internationaal geprezen autodesigner die zijn carriere begon op 20 jarige leeftijd in het bankwezen, en nadien in Amerika terecht kwam om er te werken als een onderdeelwasser in een vliegtuigfabriek.


Begonnen vanaf het begin.

Na vijf jaar in het leger te hebben gezeten, voegde Goertz zich bij de studio van de legendarische industrieel ontwerper Raymond Loewy, die alles had ontworpen, van het Shell olie logo tot de Studebaker Avanti.
Loewy had de getalenteerde jonge Duitser 'ontdekt' nadat hij een reeks hete staven had gezien die hij had gemaakt in een gehuurde garage in Los Angeles. Hij herkende het potentieel, leidde hem door de designschool en gaf hem een baan bij Studebaker.

Nu hij profiteerde van de invloed van Loewy, spreidde Goertz al snel zijn vleugels uit en richtte hij zijn eigen bedrijf op, van fietsen en camera's tot vulpennen en meubels - werk dat hem leidde naar de legendarische Max Hoffman, de Amerikaanse importeur van BMW. Zich bewust van de intentie van het merk om een ​​nieuwe reeks sportwagens te creëren, moedigde Hoffman Goertz aan om zijn diensten aan te bieden en werd hij aangenomen voor de klus. Goertz ging ook (onofficieel) werken met Porsche.


You love it or hate it.

Zoals velen weten was de samenwerking tussen Porsche en Volkswagen het resultaat van de 914 in 1969 niet helemaal geslaagd. Oorspronkelijk bedoeld om zowel het imago van VW te verbeteren als om de Porsche 912 op de meest economische manier te vervangen.
De 914 door Karmann gebouwd als tweezitter met een viercilinder Kever-type motor of een zescilinder Porsche motor. Door Porsche zelf ontworpen en niet door Hans Gugelot zoals soms wordt gesuggereerd slaagde het ontwerp er niet in om het beste van Stuttgart en Wolfsburg in elkaar te versmelten maar in plaats daarvan een look te krijgen die vanuit bijna elke hoek verkeerd leek.

Dit was misschien de reden dat naar Goertz in 1970 een 914 werd gestuurd, relatief snel nadat de auto in de verkoop was gegaan. Het was een race-georiënteerde GT, of 'R' Works, versie van het type dat in de 24 uur van Le Mans als zesde eindigde. Goertz nam de taak op zich het opnieuw te interpreteren. Zijn methode was om een paar schetsen uit te werken en een model te maken van plasticine. Ontwerpen die allemaal snel naar de Turijnse carrosseriebouwer Eurostyle werden gestuurd, samen met de 914 instructies om het ontwerp te veranderen zodat het kon worden onthuld tijdens het aankomende Turijn Motor Show. 

Het resultaat was ontegenzeggelijk in het oog springend, waardoor de standaard, iets kit-car achtige 914 werd veranderd in iets dat aanzienlijk wezenlijker, meer doelgericht en beslist exotischer leek.
Het meest opvallende is misschien dat Porsche het zo serieus nam om het te produceren dat het zelfs een verkoopbrochures afdrukte.
Echter, om onbekende redenen werd het project bijna net zo snel opgeschort als het werd voorgesteld en de auto die hier te zien is op de foto's blijft het enige echte voorbeeld van de '914 Breadvan' ooit geproduceerd.

Goertz mocht het model behouden maar schonk het aan het Langenburg Automobile Museum tussen Frankfurt en Stuttgart. Hij stierf 12 jaar geleden op 92-jarige leeftijd en nam het hele verhaal mee over wat zeker een van de vreemdste creaties in de geschiedenis van Porsche is.


Bron: Classic Driver
Foto's: Rémi Dargegen © 2018






















































        
Bron: Classic Driver
Foto's: Rémi Dargegen © 2018
   

 

 

 


terug naar de nieuws index




  
   

  

   


Copyright © 2018